βιταμίνες και μέταλλα

Βιταμίνες, πόσο σημαντικές είναι για τον οργανισμό μας και τι μπορεί να προκαλέσει ή έλλειψη αυτών;

Λιποδιαλυτές βιταμίνες

Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι βιταμίνες A, D, E & K. Οι συγκεκριμένες βιταμίνες συναντώνται κυρίως σε λιπαρά τρόφιμα και αυτό γιατί για την απορρόφηση τους από τον οργανισμό μας είναι απαραίτητη η παρουσία λίπους .

Υδατοδιαλυτές βιταμίνες

Στην κατηγορία αυτή ανήκουν οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β ( 8 στον αριθμό) καθώς και η βιταμίνη C.  Εξαιτίας του ότι είναι υδατοδιαλυτές, ο οργανισμός δεν έχει τη δυνατότητα να τις αποθηκεύει όταν αυτές λαμβάνονται σε  ποσότητα μεγαλύτερη  από την απαιτούμενη  και έτσι η περίσσεια αυτών αποβάλλεται μέσω των ούρων . Για τη διατήρηση λοιπόν της καλής υγείας, θα πρέπει ο οργανισμός να λαμβάνει τακτικά επαρκείς ποσότητες από τις προαναφερθείσες βιταμίνες.

Παρακάτω ακολουθεί ένας μίνι κατάλογος με το που μπορούμε να βρούμε τις απαραίτητες για τον οργανισμό βιταμίνες , αλλά και τι μπορεί να προκαλέσει η ανεπαρκής πρόσληψη αυτών.

Βιταμίνη Α: Την βιταμίνη Α μπορούμε να την βρούμε σε δύο μορφές , ως ρετινόλη ( σε προϊόντα ζωικής προέλευσης) και ως β- καροτίνη ( σε προϊόντα φυτικής προέλευσης). Η έλλειψή της προξενεί αλλοιώσεις των επιθηλιακών κυττάρων, κεφαλαλγίες, απώλεια όρεξης νυκταλωπία (μείωση της νυχτερινής όρασης), ξηροφθαλμία και ξηρότητα δέρματος.

Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη Α: Συκώτι, καρότα, γλυκοπατάτα με φλούδα, σπανάκι, λάχανο, μαρούλι, τυρί.

Βιταμίνες συμπλέγματος Β : Οι  βιταμίνες του συμπλέγματος Β όπως προαναφέρθηκε είναι 8 ( η Θειαμίνη Β1, η ριβοφλαβίνη Β2, η Νιασίνη Β3, Το παντοθενικό οξύ Β5, πυριδοξίνη Β6, το φυλλικό οξύ Β9, και η Κοβαλαμίνη Β12 ) Βρίσκονται σε μεγάλη γκάμα τροφών και για τον λόγο αυτό είναι σχετικά εύκολο να πετύχετε επάρκεια μέσω μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής Η έλλειψή τους σε γενικές γραμμές  συντελεί σε  κόπωση, νευρικότητα, αϋπνία, κεφαλαλγία. Οι βιταμίνες του συμπέγματος Β βρίσκονται σε νιφάδες βρόμης, ξηρούς καρπούς, συκώτι , γάλα, τυρί, αυγά, στο σπανάκι, στα καρότα, στα πορτοκάλια, κ.α

Βιταμίνη C: Η βιταμίνη αυτή ενισχύει το ανοσοποιητικό μας σύστημα, ενώ παίζει σημαντικό ρόλο στο μεταβολισμό και στην απορρόφηση του σιδήρου από το σώμα. Η έλλειψη της βιταμίνης αυτής έχει ως συνέπεια την εμφάνιση της ασθένειας του «Σκορβούτου».

Βρίσκεται σε πολλά λαχανικά, όπως πιπεριές, λιαστές ντομάτες, στα λεμόνια, στα πορτοκάλια, στις φράουλες, στο μπρόκολο, πράσα, κουνουπίδι κ.α

Βιταμίνη D:  Είναι η μοναδική βιταμίνη που συντίθεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό ( περίπου 80%) από την ηλιακή ακτινοβολία. Βοηθά στην αύξηση της απορρόφησης ασβεστίου και Φωσφόρου από το λεπτό έντερο άρα κατ’ επέκταση συμβάλλει στην ενδυνάμωση οστών και δοντιών. Έλλειψη αυτής έχει σαν αποτέλεσμα προβλήματα στα οστά ( ραχίτιδα, οστεομαλακία), ενώ τελευταίες έρευνες έδειξαν ότι η επαρκής πρόσληψη της συγκεκριμένης βιταμίνης βοηθά στο να προλάβουμε ,ή και να αντιμετωπίσουμε  ακόμα καλύτερα παθήσεις του θυρεοειδούς

Αν και , όπως προαναφέραμε, η διατροφή δεν μπορεί να συμβάλλει αισθητά στην επαρκή πρόσληψη βιταμίνης D, παρ’ όλα αυτά τροφές  που την περιέχουν είναι ο σολομός, ο τόνος, οι σαρδέλες.

 

Βιταμίνη Ε:  Ή αλλιώς τοκοφερόλη  είναι μία από τις βασικές αντιοξειδωτικές βιταμίνες που προστατεύει τα κύτταρα και τους ιστούς από τις ελεύθερες ρίζες , ενώ παράλληλα βοηθά στην αναπαραγωγή/ γονιμότητα.

Βρίσκεται στα φύτρα του σταριού, του καλαμποκιού, στους ηλιόσπορους, στο ελαιόλαδο , ηλιαέλαιο και γενικότερα στα φυτικά έλαια.

Βιταμίνη Κ: Ή αλλιώς γνωστή και ως η Βιταμίνη της «πήξεως» του αίματος. Σπάνια παρατηρείται έλλειψη βιταμίνης Κ , γιατί εκτός της τροφής, συντίθεται από τα βακτηρίδια του εντέρου μας.

Βρίσκεται σε μεγάλη ποσότητα σε πράσινα φυλλώδη λαχανικά , όπως το μπρόκολο, το λάχανο, το σπανάκι, τα λαχανάκια βρυξελλών

Έχοντας υπόψιν λοιπόν τα παραπάνω αντιλαμβάνεστε ότι πολύ σημαντικό να προσπαθείτε να λαμβάνεται καθημερινά τις περισσότερες από αυτές τις βιταμίνες για την καλύτερη λειτουργία του οργανισμού σας.